Fremtidens forbruker er grønn, smart og digital

– skriver Stortinget i Meld. St. 25 (2018–2019).

I en nyhetsmelding av 07.06.19 skriver regjeringa.no om hvordan regjeringen vil legge til rette for smartere og mer bærekraftige forbrukervalg.

I stortingsmeldingen del 4 foreslår også regjeringen tiltak for å dempe den voksende forbrukergjelden og en strategi for å styrke økonomiforståelsen i befolkningen.

I kapittel 11 nevnes økning i forbrukslån og at finanstilsynet har avdekket manglende gode rutiner og prosesser for kontroll av betalingsevne hos en rekke banker.

Videre påpekes inkassoinnkrevingen og at skyldner skal vernes mot urimelig eller urettmessig inkassopågang.

Det vises til utfordringer i gjeldsordningsloven og undersøkelse fra SIFO hvor 39 % etter endt gjeldsordningsperiode på nytt har pådratt seg nye betalingsproblemer innen 1,5 – 2,5 år.

Blant tiltakene er det gjennomgang av lovgivningen, vurdering av rentetak og at det skal legges press på offentlige hjelpesentre, herunder økonomisk rådgivning fra Nav.

Les hele meldingen her.

Har du behov for en inkassoavtale?

Kontakt oss i dag!

I Aragorn Finans mener vi at inkasso fremdeles er et håndarbeid, og vi jobber aktivt med alle saker til fordel for både deg som kunde og for skyldner. Av oss får du en skreddersydd tjeneste som håndterer alle aspekter av prosessen rundt inkasso på best mulig måte. 

Denne nettsiden bruker cookies

Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen på nettstedet vårt og for personlig tilpasning av annonser. Ved å fortsette å bruke dette nettstedet samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler.